Szeretettel köszöntelek a Mobiltelcsizők közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mobiltelcsizők közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mobiltelcsizők közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mobiltelcsizők közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mobiltelcsizők közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mobiltelcsizők közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Mobiltelcsizők közössége közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Mobiltelcsizők közössége vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Papp Gábor, 2008. február 28. Műholdas helymeghatározó rendszer, azaz GPS.
Ezt a jól ismert betűszót gyakran használjuk a hétköznapokban, és egyre
többen élvezzük a rendszer áldásos szolgáltatásait. De vajon azt is tudjuk, hogy milyen infrastruktúra áll a háttérben?
Ha egészen pontosak akarunk lenni, a műholdas helymeghatározó rendszer rövidítése valójában nem a gyakran használt GPS, hanem a GNSS (Global Navigation Satellite System) lenne, ugyanis a GPS
(vagyis a Global Positioning System) az amerikai NAVSTAR rendszerű
helymeghatározó rendszer leegyszerűsített beceneve. Az elnevezés
ráadásul abból a szempontból is megtévesztő, hogy nem a GPS volt az
első e célra használt szatellitrendszer, hanem a szintén amerikai
Tranzit, még a 60-as években. Mint
megannyi fantasztikus technológiai fejlesztést, a GPS-t is javarészt a
hidegháborúnak köszönhetjük, ugyanis a képzeletben egymásnak feszülő
nagyhatalmak (az Amerikai Egyesült Államok és Szovjetunió) technológiai
fejlődése ebben az időszakban csúcsosodott ki leginkább – habár az
előzmények már a második világháborús rádiós rendszerekig is
visszavezethetők. Ha azonban a közvetlen előzményeket vizsgáljuk, nem
kell sokáig keresgélnünk a történelemben. Az időpont 1957. október 4-e,
a helyszín pedig Oroszország,
pontosabban maga a világűr. Ekkor állították ugyanis pályára az orosz
Szputnyik–I műholdat, mely megihlette az említett Tranzit műholdas
rendszert kiépítő mérnököket, amit a Christian Johann Doppler
felfedezésén alapuló elvnek köszönhettek. A Doppler működési elve
rendkívül egyszerű: nem más, mint egy sebességtől függő
frekvenciaeltolódás.
A Szputnyik-I
Az eltolódás
annak következtében jön létre, hogy a sugárzást kibocsátó forrás éppen
távolodik, vagy közeledik-e a megfigyelőhöz képest. Távolodó forrásnál
a kibocsátottnál alacsonyabb, közeledőnél pedig magasabb frekvencia
észlelhető. Pontosan ezt az elvet használta már a Tranzit is, mivel a
Föld és egy pályára állított műhold is folyamatos, egyenletes mozgásban
van, tehát a frekvenciaváltozás megfigyelése remekül használható ebben
az esetben is. A dolog mégsem ilyen egyszerű.
A
rendszer hátránya volt, hogy a műhold nem ismerte saját helyzetét
(márpedig a helymeghatározás egyik alapfeltétele éppen az, hogy tudjuk
a szerkezet pontos pozícióját), tehát földi segítség nélkül
hasznavehetetlen lett volna. Éppen ezért a földi irányító központból
folyamatosan figyelni kellett a műhold orbitális helyzetét és
frissíteni annak memóriájában az aktuális pozíciót, hogy az ezzel
kapcsolatos információ is eljuthasson a felhasználóhoz. Az újabb rendszereknél a szatellit pontos helyzete mellett a küldés pontos ideje is szerepel a jelben, és a vevő a küldés és fogadás
közt eltelt idő alapján dolgozik, ehhez azonban ismerni kell a jel
sebességét. Utóbbival nem lenne probléma, ha fix jelterjedéssel tudnánk
számolni, de a légköri jelenségek és egyéb zavaró
tényezők ezt nem teszik lehetővé. Azáltal, hogy a helymeghatározáshoz
több (3+1) műholdra van szükség, ezek a hátrányok különböző technikák
használatával kiküszöbölhetők. Lévén, hogy időmérésen
alapuló távolságmérésről van szó, a műholdaknak atomóra pontosságú
adatokkal kell operálniuk, ezért az újabb rendszerek ezen a téren
roppant fejlettek. Mielőtt alaposabban is megismerkednénk velük lássuk,
hogy kik uralják műholdjaikkal a világűrt.
NAVSTAR- GPS Egyelőre az Egyesült Államok által 1978-ban beüzemelt NAVSTAR az egyetlen
olyan rendszer, amely teljesen mértékben funkcionál napjainkban, ám
ennek használatára is 16 évet kellett várni, mivel ekkorra készült el a
24 holdból álló teljes értékű rendszer. A GPS
szolgáltatásai 1994 óta a civilszféra számára is elérhetők, korlátozott
pontossággal, aminek feloldására további négy évet kellett várni, azaz
20 évvel az első műhold fellövését követően valósult meg
az, hogy bárki korlátozás nélkül foghatja a helymeghatározáshoz
szükséges jeleket. A Galileo kapcsán azonban majd kiderül, hogy a
látszat ellenére mégsem ilyen rózsás a helyzet.
A NAVSTAR műholdjainak elhelyezkedése A GPS
rendszerben összesen 24 műhold kering 20 180 kilométeres magasságban,
hat különböző keringési pályán, vagyis egy pályára négy műhold jut
(eredetileg a 3×8-as felosztást használták). A GPS
esetében a pályák relatív dőlésszöge (inklinációja) az egyenlítőhöz
képest 55 fok, amely elfogadható, de létezik ennél jobb. Ugyanakkor a
GPS rendszer úgy van megtervezve, hogy – amennyiben nincs akadály – a
Föld bármely pontján egyszerre legalább hat műhold legyen látható. GLONASS Az
orosz GLONASS (a Globális Navigációs Műholdrendszer, azaz a GNSS orosz
megfelelője) a 60-as években indult, és a 70-es években is használt
szovjet műholdas rádiónavigációs rendszert váltotta le, melyet
lassúsága miatt katonai célokra nem, vagy csak nehezen lehetett igénybe
venni. Ezért született meg
a döntés egy jóval gyorsabb és pontosabb rendszer megépítéséről,
amelynek a tervezése a 70-es évek második felében kezdődött el. Az első
műholdakat 1982-ben bocsátották fel, a használatbavételhez szükséges 12
darabot 1991-ben sikerült elérni – ezek két pályán keringtek 19 130
kilométeres magasságban. A rendszer 1995-ben érte el teljes
funkcionalitását három pályán, összesen 24 darab műholddal. Sajnos
ezt követően – az orosz gazdasági hanyatlás következtében – a műholdak
karbantartása elmaradt, és a rendszer állapota jelentősen romlott.
2001-ben Putyin elnöknek köszönhetően a programot újból elővették, és
az indiai kormány partnersége mellett újraindították a projektet. A
maximális lefedettséghez összesen 24 műhold szükséges, de újbóli
rendszerbe állításáról ellentmondásos híreket hallani. Egyes források
2009-et, mások 2011-et említenek a GLONASS indulásával kapcsolatosan,
de a legfrisssebb információk szerint a GLONASS szinte elkészült. A
GLONASS esetében a három pálya inklinációja 64,8 fok, amely felülmúlja
az amerikai GPS rendszer 55 fokos értékét, tehát elvben jobb
lefedettséget biztosít a sarkkörökön. A műholdak elrendezése
következtében egy időben a Föld bármely pontján legalább öt GLONASS
műhold látható, tehát eggyel kevesebb, mint a GPS esetében.
Az olasz csillagászról, Galileo Galileiről elnevezett, az Európai Unió
és az Európai Űrügynökség irányítása alatt készülő rendszerben hatalmas
lehetőségek vannak. A több milliárd eurós költségvetéssel bíró
helymeghatározó műholdrendszert hivatalosan 2003-ban jelentették be,
természetesen többéves előkészületeket követően. A rendszer
kiépítésével kapcsolatban ezt megelőzően voltak aggodalmak, amikor a
2001. szeptember 11-i események után az Egyesült Államok kormánya
bejelentette, hogy hajlandó lenne folyamatos rendelkezésre állást
nyújtani a civil felhasználók számára is.
Ennek
ellenére a fejlesztések folytatódtak, és a költségek is emelkedtek
(azaz megháromszorozódtak), igaz, időközben a privát befektetők is
érdekeltté váltak a témában. Ugyanakkor az amerikai kormány
aggályoskodásának következtében született egy extra biztonsági
megállapodás, mely kimondja, hogy a GPS és a Galileo jelei blokkolhatók
a háborús övezetekben – anélkül, hogy a teljes rendszer megbénulna.
Sajnos 2007-ben pénzhiányban majdnem kipukkant a Galileo-lufi, és a
program csak újabb uniós források bekapcsolásával folytatódhatott.
Történt
mindez annak ellenére, hogy az EU több tagállama mellett olyan országok
is támogatják a Galileót, mint Kína, Észak-Korea, Izrael, Szaúd-Arábia
vagy Marokkó. A tender jelenlegi állása szerint egyetlen műhold állt
pályára, egy pedig már készen várja a kilövést (a rendszer
kipróbálására legalább négy műholdra lesz szükség).
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A helymeghatározás kulisszatitkai 2